fredag 20 mars 2009

Thaimat får ett helt nytt syfte...

Från mitt fönster här hemma ser jag miljöflaggan på dotterns dagis fladdra i vinden. Det låter ju fint att vara miljöcertifierad men när jag ska hjälpa henne att bre en smörgås så är det laktosfritt margarin från Carlshamns mejeri jag måste använda, det har kommunens upphandling tydligen bestämt. Inga svenska kossor där inte utan palmolja från skövlade regnskogar istället...
Läser man sen i dagens JP kan man konstatera att kommunens mål på 25% ekologisk skolmat känns lite fadd i smaken när den övriga maten skeppas in från Thailand (kyckling), Tyskland (pannkakor) och Brasilien (färdigstekt köttfärs). Hur klimatsmart är det? 6,50 får en skollunch i kommunen kosta och det säger ju sig självt att det inte räcker till någon lokalt producerad kvalitetsmat. Om andra kommuner har kunnat komma runt upphandlingsreglerna vad gäller skolmaten så borde vi kunna göra det också, låter som en typisk Centerfråga. Jag får börja övertala mina partikolleger i kommunen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar