lördag 14 mars 2009

Ingen glad lax inte!

Som fiskälskare, speciellt lax, så var jag naturligtvis tvungen att titta på Uppdrag granskning denna vecka om laxodlingarna i Chile. Det är inte utan att man känner sig lurad, jag har köpt odlad lax för att jag trott att det var bättre än vild lax, mer miljövänligt. Men nu visar det sig att det är tvärt om, för att producera 1 kg odlad lax krävs det 2,5 kg vildfångad fisk som sen går till fiskfoderfabriken. För varje odlad lax vi äter blir det mindre vild fisk i haven.

Det var på 80-talet som Norska staten ville minska sin fiskeflotta och betalade stora pengar för att delar av den skulle flytta på sig. Det gjorde den, till kusten i Chile. Där kan numera inte inhemska fiskare fiska längre, stora norska trålare dammsuger kusten utanför Chile för att stora Norska fiskindustrier som EWOS ska kunna försörja Norges fiskeodlingar i Chile och i Norge. Följden blir att Chilenska fiskare inte kan försörja sig längre, det kustnära fisket har nästan försvunnit. Norsk fiskeindustri har inneburit en social och ekonomisk katastrof för de lokala fiskarna.

Så ingen mer odlad lax här om det kan undvikas!
Tycker förövrigt att våren tar för lång tid på sig, ingen mer snö nu tack! Ska försöka hinna med lite fröplantering i morgon. Jag förväntar mig, naturligtvis, att grönsakerna ska frodas i trädgården i sommar :-) Inte som förra sommaren då några få tomater var allt som gick att skördas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar