söndag 22 februari 2009

F som i misslyckad?

Nu har det fattats beslut om nya betyg igen. Under min tid som lärare har vi gått från 1-5 till IG - MVG och nu kommer A-E + ett F för de som prövade men inte räckte hela vägen... Jag har inte riktigt förstått varför vi måste dissa våra elever med att tala om att de inte lyckats i en kurs. Tänk om alla fristående kurser jag påbörjat på universitet eller högskola men inte avslutat skulle förfölja mig hela livet på ett papper och visa på att detta har jag inte klarat. Varför inte fokusera på det man klarar istället. Ge alla betyg A - E som klarar en kurs men de som inte klarar, väljer att hoppa av, inte avsluta behöver inte få med kursen i sitt betyg överhuvudtaget.

Annars välkommnar jag fler betygsteg, det blir lättare att sätta betyg och mer rättvist tror jag. Det blir mer incitament för eleverna att försöka få ett högre betyg när steget till nästa nivå inte känns så långt bort. Det ska bli intressant att se vad det blir av kursplanerna i nya bestämmelserna. Jag är lite orolig för vad som ska hända med Naturbruksprogrammet om vi inte får examinera i NV som vi gör nu. Hur ska det då gå för alla blivande Hortonomer, Djursjukvårdare, Landskapsarkitekter, Agronomer, Veterinärer som faktiskt vill pröva att odla, sköta en ko, hantera en hund osv på gymnasiet. Dels ger det erfarenhet men det ger också en möjlighet att pröva om man valt rätt yrkesbana. Det måste vara upp till varje skola att utbilda för yrke, högskola/universitet eller både och!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar