onsdag 8 juli 2009

Ösregn, Pippi och dessa eländiga Neutrofiler

En hel vecka utan bloggande så detta blir ett långt inlägg för här har hänt mycket sen sist. I fredags kom de första blåsorna som är en typisk biverkning på mitt cellgift. Ett 20-tal små vätskefyllda blåsor på fingrarna, inte stora men de känns. Nu gäller det att smörja händerna noga och inte ha dem i vatten. Detta måste då innebära att jag inte behöver diska på hela sommaren...
I söndags kom bror med familj hit eftersom vi planerat att åka till Astrid Lindgrens värld med ungarna på måndag. Väderleksrapporten sa 0-8 mm så vi packade matsäck och regnkläder och åkte. Det måste dock skett någon missuppfattning vad gäller vädret då det öste ner hela dagen. Ungarna lika glada för det, Ella är helt facinerad av pippi och kunde tillringat hela dagen med bara henne. En lyckad dag trots regn. Dyngsura händer hela dagen så nu är vi uppe i 30 blåsor.

I lördags vaknade jag med en rejäl infektion där jag opererat in min port-a-cath. Illande röd och ont så något måste göras. En normal person hade säkert ringt till sjukhuset men tanken på att försöka få tag på en läkare på en lördag fick mig att börja rota i medicinlådan istället. Och hittade jag inte en ask Kåvepenin där datumet inte gått ut, himlans bra. Jag självordinerar mig raskt på en pencillinkur och känner mig rätt nöjd. På vägen hem från Vimmerby i måndags börjar det rinna var ur såret och tanken slog mig att jag kanske skulle ringa till min cytosköterska iaf och åtminstone informera om pågående pencillinkur. Ringer tisdag morgon och sen blev det en direktur till sjukan. Eftersom port-a-cathen ligger direkt i halsvenen fanns det risk för blodförgiftning osv, jättefarligt. Väl där tappas jag på 4 flaskor + 2 rör blod för prover och odlingar. Narkosläkaren på IVA kom upp och tittade på eländet och talade om att Kåvepenin INTE hjälper mot den typen av bakterier. Och jag MÅSTE ringa om jag får feber, frossa, mer ont, mer röd osv oavsett dag och tid! I morgon får jag veta vad odlingarna har gett, är det infektion i själva port-a-cathen måste den opereras ut. Under tiden går jag på pencillin, dock inte Kåvepenin...

I dag har jag varit på koll på KK. All ser OK ut bortsett från att mitt stora ärr från förra årets operation (80 stygn på magen) påverkas av cellgiftsbehandlingen då ärrvävnaden hårdnar. Det gör att det stramar på hela magen och jag har svårare att röra mig. Inget att göra åt så länge som jag går på behandling. Eg skulle jag fått nya cellgifter idag men det är uppskjutet då min benmärg för tillfället inte orkar med att producera tillräckligt med vita blodkroppar, neutrofiler = sänkt immunförsvar. Nya prover på måndag och om de är OK, nya gifter på tisdag. I övrigt mår jag faktiskt riktigt bra :-)


Pappa och Ella på balkongen i Ellas favorithus
Tänk att få stå intill Pippi
Lite varm choklad i väntan på att teatern ska börja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar