onsdag 30 september 2009

Cancerskola

Nu blir det lite snack om den där sk*tsjukdomen igen. Nu satsas det stenhårt på rosa och blå band överallt men inte mycket sägs om alla andra olika sorters cancer. Gyncancer har grönt band och dit går mina pengar eller till barncancerfonden. Vanliga Cancerfondens pengar går till forskning medan Barncancerfonden satsar pengar på både forskning men också på ex dataspel till barnavdelningar, aktiviteter för familjer med barn som har cancer. Ett barn med leukemi har tre års behandling som väntar, dock är överlevnadesstatistiken i dag stor men tänk er tre år med sprutor, illamående, sjukhus osv för en femåring. Då behövs det resurser, vill du bidra gå hit! Eller stöd min egen insamling

Mycket som skrivs stämmer inte heller och folk förstår inte riktigt hur detta med cancer fungerar. En tumör kan vara godartade eller elakartad. Är den elakartad kallas det för cancer. En cancertumör kan sprida sig via blodet eller lymfan. Då kallas det metastaser. Det innebär att den huvudtumör man har sätter sig på olika ställen i kroppen, det är alltså inte en ny sorts cancer som dyker upp. Jag har tex livmodersarkom med metastaser i bäckenet och lungorna. Det innebär att jag har livmodersarkom i lungorna hur konstigt det än låter. Så behandlingen mot metastaserna är densamma som för huvudtumören eftersom det är samma sort av cancer.

I många fall så finns det bra cellgifter som tar död på tumörerna och då spelar det ingen roll eg var dessa sitter, cellgifterna når överallt, lungor, lymfa osv. Problemet är att alla cancersorter inte har cellgifter som hjälper och det gör att botemedlet för denna typ av cancer är operation. Går det ej att operera så är det alltså svårt att bli av med denna typ av cancer. I bland strålar man men då måste det vara ett specifikt område som tål strålning. Lungorna tex är inte lämpliga att stråla och också svåra att operera, ffa om det spridit sig i båda lungorna. Det gör att metastaser där har dålig prognos. Hänger ni med? Vart cancern sprider sig beror på typ av huvudcancer. Skillnader i dödlighet mellan olika cancerformer är mycket stor; femårsöverlevnaden varierar mellan 99 % för vissa typer av hudcancer och 1 % för bukspottkörtelcancer.

Varför får man cancer? Du kan ärva den, vissa cancersorter som ex viss typ av bröstcancer. Men störst orsak är faktiskt hur du lever. Rökning, radon, asbets och andra gifter påverkar tex. Solar du eller strundar i motion ökar risken också. En MYCKET vanlig orsak till cancer hos kvinnor, som många inte vet, är övervikt! Man vet att människor som flyttar mellan olika länder och ändrar sina matvanor samtidigt ändrar sin risk att drabbas av olika cancerformer.En lång rad studier och forskningsresultat har under senare år slagit fast ett tydligt och klart samband mellan fetma, övervikt och vissa cancerformer Jag har skrivit om detta i ett tidigare inlägg. Nu är cancerskolan slut för i dag och jag hoppas att ni blivit lite klokare. Har ni frågor ang min cancer får ni gärna ställa dem på denna sida så ska jag försöka svara. Jag får inte många inlägg här men jag vet ju att många läser, jag har ca 80 unika besök varje vecka så du är inte ensam om att hitta hit.

3 kommentarer:

  1. Maria, tack för så många kloka ord!
    Varma omtankar från Katrineholm och
    Inger

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet! :) Själv drabbad av livmoderhalscancer och fick idag reda på att det är grönt som gäller! Dock försöker jag sprida SVART istället, för inte mycket skrivs om andra sorters cancer och det är allt lite skevt i mina ögon. Alla cancerformer är lika hemskt och de som drabbas är ju lika viktiga!
    Har precis skrivit in mig som medlem i Gynsam.
    Ha det gott
    Medsyster i det gröna bandet

    SvaraRadera
  3. Självklart bidrar jag till din startade insamling och jag sprider det vidare, så att fler väljer att göra likadant!
    Kram!

    SvaraRadera