onsdag 3 juni 2009

Tårta till frukost

Födelsedag idag och jag firar den med lunch på Ryhovs röntgenavdelning, en liter kontrastvätska ska intas under 2 timmar. Sen väntar ny Datortomografi på thorax och buk. Bilderna skickas till Linköping och jag får svar nästa vecka när jag är inlagd där. Flera dagar med "fantastisk" sjukhusmat, jag får väl ta med mig matsäck. Sen jag fick cancer är jag mycket mer noga med vad jag äter. Jag visste inte att det man äter har så stor betydelse för hälsotillståndet och för vilka sjukdomar man drabbas av. I Asien har bröst-, prostata- och tarmcancer varit mycket ovanliga men ökar nu stort i takt med att de får en mer västerländsk livsstil.

År 2007 gavs det ut en 500 sidor lång sammanställning av 7000 forskningsrapporter om kostens betydelse för cancer. Den har granskats och bearbetats av en expertpanel om 21 välrenommerade forskare. Den ges ut av WCRF, World cancer research found och AICR, American institute for cancer research. Rapporten har sammanfattats i 10 rekommendationer om livsstil för att motverka cancer.

Håll vikten - Motionera varje dag - Undvik kaloririk mat och söta drycker - Ät huvudsakligen mat från växtriket - Ät mindre rött kött och undvik charkprodukter - Drick mindre alkohol - Dra ner på saltet - Ät hälsosam mat, inte kosttillskott - Amma ditt barn.

Vill man ha fler tips och inte vill läsa 500 sidor kan man läsa boken Maten som skyddar mot cancer. Som exempel kan vi ta ämnet nitrosamin som är cancerframkallande. Det bildas i magsäcken av nitritsalter. Nitritsalter finns i charkprodukter som korv, skinka leverpastej m.m. för att förbättra hållbarheten. Så numera äter vi mycket frukt och grönt hemma och det blir ingen skinka på smörgåsen. Fast en jordgubbstårta när man fyller år får man synda med såklart :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar