söndag 15 februari 2009

Mina två sista inlägg från min gamla blogg

7 februari 2009
Jag är fortfarande kluven till kärnkraftsuppgörelsen, det är fortfarande en både farlig och osäker energiform. Det finns andra centerpartistersom är mer positiva än jag, Annie skriver bra saker om detta. Jag tycker det är bra att marknaden styr men blir irriterad att jag inte kan välja vems nät jag vill använda. Jag är helt bunden till Eon, vilka ligger i topp på sämstamiljölistan på Greenpeace hemsida. De har 9,7% förnybart, 32,4% kärnkraft och 56,5% fossila. Det ska jämföras med Jönköpings energi som får 85% av sin el från förnybara energikällor och de sista 15% kommer från sopförbränning. Ingen kol eller kärnkraft där inte. Även om jag är part i målet så kan jag inte låta bli att konstatera att detta är ett kommunalt bolag där centern i jönköping varit med och styrt i många år.
Greenpeace tycker för övrigt följande om energiuppgörelsen: Att satsa på kärnkraft för att minska koldioxidutsläppen är som att börja röka för att gå ned i vikt - det är ingen bra idé.

5 februari 2009
I bilen hem hörde jag på nyheterna att Centern gått med på en utbyggnad av kärnkraften. Där fick jag för att jag demonstrerade som 14 åring mot kärnkraft. Fick inte vi medlemmar i partiet tycka om detta? Varför känns Stockholm så långt bort ibland? Centerns hemsida:Något statligt stöd till kärnkraft kommer inte ges utan kärnkraftens utveckling kommer att styras av marknaden. Så nu är det upp till oss att påverka kärnkraftens vara eller inte vara, det är ju vi som är marknaden eller... Känner mig lite kluven, är i princip emot kärnkraft men poängen i uppgörelsen är ju att vi ska öka vind och biogas och det kan man inte tycka illa om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar