söndag 6 december 2009

Ingen Jackpott precis

Datortomografin talar sitt tydliga språk, cancern växer och den nya medicinen har inte hjälp ett dugg. Min vanliga tur mao. Så nu blir det cellgifter igen, det tunga artilleriet. Mina nya "kompisar" heter Doxorubicin och Ifosamid (Holoxan). Den sistnämda har följande vanliga biverkningar:
Trötthet, svaghet,dåsighet, sjukdomskänsla, feber, infektioner, illamående, kräkningar, Håravfall, Påverkan på vätske- och saltbalansen i kroppen. Nedsatt benmärgsfunktion vilket kan leda till blodkroppsbrist. Inflammation i urinblåsan, vilket ibland kan yttra sig som blod i urinen. Njurpåverkan. Rubbning av hjärnans funktion (encefalopati).

Jag kommer att få cellgifter under tre dagar var tredje vecka med start i morgon. Så i morgon åker jag tillbaka till Linköping för tre dagar på detta flotta hotell. Eget rum, widescreenTV, höj- och sänkbar säng, eget badrum och så många spypåsar man vill. Vad mer kan man önska.

Denna gången har jag tänkt att komplettera cellgifterna med stora doser av antioxidanter. Flera studier har visat att Antioxidanter kan hjälpa till vid cellgiftsbehandling och i andra länder används det som tillägg i behandlingen.

Via Lotta Greys blogg kom jag i kontakt med ett kosttillskott som heter Aminoact. Det är framforskat i USA och Lotta åt detta under tiden hon gick på cellgiftsbehandling. Nu har jag läst på om produkten Aminoact och bestämt mig för att pröva. Det är alltså inget som botar cancer utan det hjälper kroppen att klara av cellgiftsbehandlingen bättre, mindre biverkningar, bättre immunförsvar osv. Jag hoppas att det ska göra så jag slipper göra avbrott i min behandling, som jag fick göra sist, för att kroppen inte riktigt orkade.

Annars har dagarna varit lugna, jag och Emma har pysslat med paketinslagning. Vi försöker få till extra vackra paket i år. Det största är redan inslaget och ligger här och väntar på att transporteras till Tellusvägen i jul.


I dag har vi varit och handlat på Coop, ett nödvändigt ont emellanåt. Desutom behövde jag införskaffa mig en vacker mysdress nu när jag ska vara på SPA var tredje vecka. Efter mycket tjat så fick Ella äntligen åka den fina hamburgaren i entren. Tycker själv att det är en urfånig kontruktion men vad gör man inte för att en fyraåring ska bli glad.

4 kommentarer:

  1. Maria, Maria - vilken oerhört tapper kämpe Du är och dessutom har du humor i denna din jobbiga situation.
    Jag önskar Dig verkligen ALLT gott som du kan få uppleva och att behandlingarna ska bita på de onda cellerna och att biverkningarna inte ska slå in......

    Kram kram, medsyster som nyss hittat din blogg.
    Jag har också erfarenheter från sjukhusvärlden.

    SvaraRadera
  2. Hej igen Maria

    Sitter uppe alldeles för länge ikväll och passade på att "titta-in-till-din-blogg" för att önska dig Godnatt och önskar att allt ska gå bra för dig.

    Att du Maria ska klara av behandlingarna bra och få må så bra du bara kan.

    Tänker på dig. Sköt om dig och familjen.

    Själv ska jag få behandling återigen i denna vecka.

    Kram, från en medsyster i cybervärlden

    SvaraRadera
  3. Hej igen Maria.
    Förstår om du inte orkar skriva i bloggen, du har ju minst sagt en jobbig tid att ta dig igenom.
    Hoppas ändå att du ska få uppleva en lugn julhelg med dina närmaste.

    kram kram och önskar Dig en godnatt, medsyster i cybern

    SvaraRadera
  4. Hej Maria

    Tänker på dig och undrar hur du har det?

    Du skrev om påbörjan av behandlingar och det är ju alltid något som tar på krafter osv - på olika sätt för olika människor och beroende av diagnoser.

    Hoppas du mår så bra man nu kan må.

    Själv har jag tagit behandling idag och sovit ett antal timmar. Och känner "pappsmak i halsen", vet inte riktigt hur jag ska beskriva.

    Kram och Godnatt, medsystern

    SvaraRadera