måndag 14 december 2009

Slutet på livets resa

Nu har det hänt det som inte fick hända, min älskade fru och mina barns mor har under söndagen lämnat oss med STOR saknad och sorg. Det väntade blev oväntat ändå.

Tack alla ni som har stöttat och hjälp Maria på resan, jag har sett och hört från Maria att ni har haft stor betydelse för hennes kämpande

Ett speciellt tack till Pär med personal på sjukan i Linköping, ni är underbara och jag vet att Maria har haft ett stort förtroende för er, det har bidragit mycket till att Maria trots allt elände har setts med ett stort leende.

Saknar min ”babe” så mycket, nu är din resa här med oss slut, men nu börjar min svåra resa utan dig vid min sida. Jag kommer aldrig att glömma att det var du som gav mig våra barn och våra fina minnen tillsammans.

Marias insamling är fortfarande öppen för bidrag, hjälp till att uppfylla Marias önskan Bara att SMSa.



2009-12-13

32 kommentarer:

  1. Med varmt deltagande från en som jobbade med Maria på Rifa i Gränna för länge, länge sen och som av en tillfällighet ramlade in på hennes blogg för några månader sedan.

    SvaraRadera
  2. Sänder varma tankar till er från Gunilla Hjelm, Vetlanda

    SvaraRadera
  3. Ofattbart, skickar varma hälsningar och en omtanke till er denna svåra tid.

    Annie Johansson

    SvaraRadera
  4. Har varit här inne och läst under några månader...kan inte riktigt hitta de rätta orden...
    Det känns tomt, ödsligt och fruktansvärt orättvist...ta hand om er och tänk på alla glada minnen.
    Hon finns i mitt hjärta...
    Kram
    A

    SvaraRadera
  5. Kära Familjen

    Jag blir så ledsen och det känns såå ofattbart.
    Maria skrev ju alldeles nyss.

    Jag har skrivit till Maria den senaste tiden, för det var inte alls länge sedan jag hittade Marias blogg.
    Maria känns så äkta och fin och en härlig person.

    Om jag saknar Maria, vad ska då inte Ni göra i familjen.

    Saknar ord. Men vill skicka en varm Kram till Marias make och Era barn.

    Så tomt det känns. Jag kan inte förstå. Jag har gått in här på kvällarna för att "samtala med Maria" .

    Kram, medsystern i cybervärlden -så lessen

    SvaraRadera
  6. Skickar tusen kramar och tankar till er familj ♥

    /Från Lotta, en av Marias f.d. elever

    SvaraRadera
  7. Ja, vad ska man säga? Ord är så fattiga.
    Jag, som inte alls kände Maria mer än som en otroligt modig bloggare, som jag skickade glada tillrop till ibland,kommer att minnas Marias mod.
    Modet att öppet berätta om sin kamp och med viss distans, åtminstone på bloggen, kunna kommentera.
    Jag tror att Maria sagt oss mycket om att leva livet, inte bara låta det passera.
    Inger, Katrineholm

    SvaraRadera
  8. Jag förstår fortfarande inte, sitter och tänker på Kenth och töserna som nu inte längre har sin fru & mamma i livet längre. Deras sorg och saknad.

    Jag är inte mer än en gammal elev till Maria (00-03), men har ändå suttit och följt hennes blogg, läst vissa inlägg flera gånger om... legat o funderat om kvällar å hoppats så innerligt att allt ska gå vägen.
    Maria var verkligen mer än en lärare. Hon var skapt för sitt jobb! Verkligen! Hon kunde konsten att få en att förstå innebörden i saker och ting. Hon var helt otrolig med djuren... hon var... hon var Hon! Hon var just Maria!

    Att få beskedet om att Marias liv på jorden var över, det tog hårt. Oväntat, det är ett milt ord...

    Sänder alla mina tankar till familjen...

    SvaraRadera
  9. Saknaden är oerhörd efter dig Maria, min vän och arbetskamrat. Ännu greppar jag inte detta helt, det känns som om när som helst kan komma in genom dörren, slänga upp väskan på bordet och börja samtalet där vi slutade sist. Tankarna går till allt roligt vi haft - resor, tjejkvällar, och spökrundor. Det som dröjer kvar från dessa är minnet av ditt asgarv, ingen kan asgarva som du! Tack för all tid på jobbet, allt vi där brann för, ville ville ville och faktiskt också genomförde. Jag har lärt mig mycket av dig på många olika plan, du kommer fortsätta vara med mig i hjärtat.

    Tack Kent, Emma och Ella för att jag fått dela er fantastiska Marias liv! All värme och omtanke till er!

    Kramar från Linda

    SvaraRadera
  10. Det går inte beskriva hur tomt det kommer att bli utan dej på jobbet Maria. Det har varit svårt att tro att du har varit så sjuk när du kommit in virvlande på jobbet och undrat varför vi bara har knäckebröd till morgonfikat. Det dög inte riktig.
    Stora tårar rullar på min kind, det kommer inte bli detsamma utan dej.

    Himlen måste saknat en ängel.

    Kram från Elin

    SvaraRadera
  11. Deltager i sorgen. Fick veta det genom min dotter Cathrine som gjorde bildreportage om din fru innan.
    Ber för dej och barnen. Varm kram. Båtpastorn Ruth
    http://www.boatpastor.wordpress.com

    SvaraRadera
  12. Du var och är en förebild för mig Maria... Jämt så positiv, stark och framåt. Du visste vad du ville, tycker jag är en så bra egenskap. Du har gjort mycket för våran skola och jag är så tacksam för det, annars hade jag inte kunnat gå den här linjen... Nu får vi gå sista halvåret utan dig och det känns svårt... Och det slutar inte där vi kommer tänka på dig och du kommer alltid finnas i våra hjärtan! Jag tänker mycket på er i familjen... Finns det någon mening med att en mor ska få försvinna och lämna sin man och två döttrar... Ser ingen mening och det känns så orättvisst... Men ni och vi får se tillbaka på de fina minnen vi har... Det kommer värma hjärtat. Tack för allt Maria och jag önskar familjen lycka i framtiden och att ni kan gå vidare och minnas Fru och Mor med glädje. Det kommer jag försöka göra, svårt i början men man får försöka. Fick en fin tid tillsammans på tenhult. Du har gett mig mycket kunskap inte bara genom djurvård utan om livet, om styrka och kamp!

    //Danielle, elev från tenhult, 3:an 2009

    SvaraRadera
  13. *går in med tunga steg ikväll till Marias blogg*

    Maria, jag saknar Dig. Fastän jag endast "känt Dig" i några veckor...... Du var så inspirerande och fin människa.

    Nu har din make som livsuppgift att ta hand om Era fina barn. Barnen som ju är en del av Dig.

    Och flickorna har dina goda egenskaper.

    Känner ju inte Dig maken, men Du behöver all styrka Du kan få.
    Så skickar med en styrkeKram till Dig - Maria´s make och till söta flickorna.

    Kram, medsystern i cybern

    SvaraRadera
  14. För en mindre än en månad sen var Maria på kretsordförandeträff i Stockholm-jag hade inte hittat hennes blogg då och visste inte att hon var sjuk. För tre veckor sedan började jag följa hennes blog om livet som mamma, kvinna, cancersjuk och politiker. Jag imponerades & inspirerades av hennes starka livskraft & entusiasm.... Må blomlökar och buskar blomma och hallonen växa sig saftiga till Marias minne - Mina varmaste tankar till familjen. /Anna-Karin J

    SvaraRadera
  15. Jag hade Maria som lärare under alla mina tre år på tenhult och hon var en av dom bästa lärare man kunde ha! Hon var rolig, bestämd och otroligt duktig på att lära ut saker så att man förstod med en gång! Hon var även väldigt engagerad i oss och hjälpte oss med allt från våra uppgifter, till olika klasskamper vi hade i skolan och med våra olika tema/familjedagar som vi hade. Utan henne hade vi aldrig fått ihop så mycket klasspengar som vi fick, för dom priserna som hon plockade ihop lockade alla till att delta i våra lotterier osv! :)
    Jag lärde mig mycket av Maria, bland annat att man inte ska sluta hoppas och bara kämpa på tills man når sitt mål!

    Jag sänder alla mina tankar till er i familjen!

    / Emma Axell, Djurvård 06/09

    SvaraRadera
  16. En tanke till er famljen som har en så tung tid nu. Länge fick jag nöjet att arbeta med Maria i Tenhult som med sådan iver och fokus var med och startade den djurvårdsutbildning som nu är på skolan.Och så detta ofattbara.
    Ja jag tänker på er.
    Ola. En gång rektor

    SvaraRadera
  17. Veckan på skolan har präglats av att Maria ej längre finns hos oss. Ett ljus har brunnit varje dag för Maria och kondelansboken har fyllts med tankar från elever och personal. Vi saknar dig Maria och våra tankar går till din familj.
    Malin, rektor Tenhults Naturbruksgymnasium

    SvaraRadera
  18. Kära familjen som så ofattbart mist sin fina fru och mamma.
    Går in här och skickar en Godnatt-styrke-KRAM, från medsystern i cybervärlden <3

    SvaraRadera
  19. Mitt allra djupaste deltagande i sorgen. Kände enbart Maria via hennes blogg men vet att hon var en enastående person. Mina tankar går till er.

    SvaraRadera
  20. medsystern i bloggvärlden21 december 2009 kl. 22:22

    Kära familjen S
    Tänk att det gått endast en vecka och det känns som så lång tid.
    Overkligt.
    Skickar styrkekramar till familjen S

    /medsystern i bloggvärlden

    SvaraRadera
  21. Blev så oerhört ledsen när jag nu gick in på den hennes blogg för att jag hade skickat ett mail till lotta grey där hon hade komenterat att hon var ständigt orolig över hur hennes dotter skulle hantera hennes cancer..
    Sitter just nu och nästan gråter men jag kände inte Maria men jag hoppas att hon har det bra och hoppas att hon hann berätta.
    Mina tankar går till er nu över julen och allting känner en sån sorg för er!

    Jätte stora kramar till er!

    SvaraRadera
  22. "Medsystern i cybern"23 december 2009 kl. 22:44

    Ja, vad säger man. Det finns inga ord. Jag tänker på den oerhörda tomhet och smärta ni måste genomlida.
    Nu är det dagen för Julafton och denna dag är ju sååå förknippad med minnen.

    Så lessen för Er skull.

    Jag känner också vemod.

    Skickar en varm Julhälsning - kram från "medsystern i cybern"... en särskild varm kram till de söta flickorna. Och styrka till Marias make.

    SvaraRadera
  23. Gunilla "gammal" ÖRKS:are31 december 2009 kl. 08:26

    Känns så orättvist när en så pass ung människa går bort i den sjukdomen, kommer ihåg Maria som en driven, orädd och humoristisk tjej som vågade sticka ut. Hon var aktiv i Ölmstad Rid- och Körsällskap när vi bildade den klubben i början av 90-talet. En pigg 08-tjej som hamnade på landet utanför Gränna. Kenth med barn - en stor stor kram från mig

    SvaraRadera
  24. Medsystern i cybern31 december 2009 kl. 22:18

    Kära Marias make och barnen

    Ja, nu sitter vi här och ska ta farväl av 2009 och ett oskrivet blad ligger framför.

    Många människor skruvar upp sig och tjoar och stimmar vid 12slaget.

    MEN jag vill vara i stillhet just nu och betänka livets villkor. Det är inte enkelt.

    Jag vill önska Dig och barnen all styrka ni kan få och jag hoppas att ni klarar vardagen. Sänder också en kramtanke till Marias släkt.

    Så sorgset att fina Maria inte får följa med till 2010.

    Vill lysa upp minnet av Maria. Hon verkade vara en sådan fin och härlig person.

    Kram från "medsystern i cybern"

    SvaraRadera
  25. Medsystern i cyber2 januari 2010 kl. 22:38

    Kan inte släppa denna bloggen. Vill så gärna att Maria vore här och läste. Men så overklig sorg.

    Skickar en styrkekram till familjen, medsystern

    SvaraRadera
  26. Det fanns inga ord att beskriva känslan då vi hörde att Maria lämnat er och livet....
    En människa "mitt i livet" ska inte bara försvinna- speciellt inte en aktiv, engagerad människa som Maria. Det känns ofattbart .
    Vi hedrar hennes minne med en gåva till insamlingen i hennes namn på cancerfonder.

    Våra tankar går naturligtvis till dig Kenth och flickorna och alla andra som fanns riktigt nära Maria som också hela vår familj kände på olika sätt.

    SvaraRadera
  27. Mitt varmaste deltagande i den djupa sorgen. Hälsningar från söndagsflickan

    SvaraRadera
  28. Maria, du fattas så! Jobbet är inte detsamma utan dig.
    //Linda

    SvaraRadera
  29. Kan inte annat än hålla med Linda. Det kommer aldrig bli som innan. Det är så tomt utan dig.
    / Elin

    SvaraRadera
  30. Kära Marias familj.
    Jag vill skriva att jag tänkt mycket på Er.
    Det känns så oerhört tomt att veta att Maria inte "finns här" när jag går in i bloggen.

    Kram till Er, medsystern

    SvaraRadera
  31. Världen är fattig utan dig Maria. Saknar!
    kram Linda

    SvaraRadera
  32. Maria har gjort mitt liv...tack vare henne så fick jag först min praktikplats som resulterade i mitt jobb som djurvårdare, vilket gjorde att jag flyttade. Där träffade jag min sambo och vi fick en underbar son som nu är det viktigaste i mitt liv! Tack Maria, för att du gjort mitt liv till vad det är i dag!

    SvaraRadera