onsdag 2 september 2009

Kalas,mjölkpriser och mariannefluff

Nu har vi varit i Stockholm och firat pappas 70-års dag i måndags. Det är alltid trevligt med kalas, denna helg blev det dessutom två kalas då vi träffade goda vänner i Tyresö på lördagen också. Mina kakor blev riktigt bra och med syrrans kakor och mariannefluff fick vi en efträttsbuffe som hette duga. Om det nu skulle vara någon som inte vet vad mariannefluff är för något kommer här ett litet recept; Värm 3 dl vispgrädde (får ej koka!) krossa en liten påse Marianne och häll i. Rör tills det löst sig och låt stå tills grädden svalnat, tar minst 6 tim. Sen vispar du som vanlig vispgrädde fast mycket godare. Mitt i kalaset så fick jag veta att Narra blivit sjuk, typiskt att vovven ska insjukna när man inte är hemma. Då är det tur att man har snälla arbetskamrater som skjutsar in henne till djursjukhuset. Hon kräks och är vinglig i bakdelen så nu ligger hon inlagd för dropp och provtagning.
Mjölkpriset är alltid på tapeten, just nu får bönderna så lite betalt per liter att deras ekonomi inte går i hop. Det har MILKO uppmärksammat och höjer priset för konsumenten med 1:-, Läs mer på DN. Inte mycket för oss men mycket för mjölkbönderna. Jag är lite kluven till om min plånbok ska betala för EUs misslyckade lantbrukspolitik men tycker ändå att initiativet är bra. Stöd svenska mejerier som MILKO, Skånemejerier, Wapnö osv. Har däremot lite svårt att förstå att våra svenska bönder sålde ut Arla till Danmark, Det känns inte lika kul att köpa Arlaprodukter längre.
Skrattade gott åt Gunillas inlägg i måndags, jag ska också börja betala TV-licensen med mjöl och socker...

2 kommentarer: