måndag 9 november 2009

Matlagning och Linköping

Jag har i dagarna införskaffat mig en ny kokbok. Den heter Under valnötsträdet och är fylld med härliga recept från hela världen. Jag har märkt att det är med matlagning som med trädgårdsskötsel, det ger ro för själen. Så nu har jag handlat en massa ingredienser på coop och första rätten blir en pastasås med mycket tomater och örter.
Har gjort klart det sista i trädgården nu och dessutom dukat fram smörgåsbordet till småfåglarna. Här bjuds det på olika sorters fröer, nötter och så talgbollar till de fåglar som vill ha animalisk föda. Jag hoppas på många besök i vinter.





I dag var det då dax för att få höra resultatet på alla undersökningar jag gjort den sista veckan. Både Kenth och jag begav oss till Linköping för att träffa Kicki, "min" sjuksyster i Linköping och så Per förstås. När man sitter i väntrummet är det lite ångestladdat. Man tittar sig omkring och funderar på vilken typ av cancer alla andra har som sitter där. På alla bord står det näsdukar för den som är ledsen, lite annorlunda än ett vanligt väntrum.
Otroligt nog var jag fullt frisk, ja bortsett från en släng av cancer förstås :-) Så nu är det GO för den nya medicinen. I ett år har de haft den på försök i Linköping och den patient som började med den för ett år sen har haft stopp på tillväxten hos alla sina metastaser sen dess. Blir så glad när man får höra att det faktiskt finns en chans. Nu är det bara att hoppas på att jag tillhör den gruppen som har hjälp av detta. Jag tog den första dosen i bilen på väg hem tillsammans med årets första julmust. Tänk att det bara är knappt två veckor till första advent.


Vill också påminna om min egen insamling till Cancerfonden!
Alla har väl råd med 50:-? Det är fler cancerformer än bröstcancer vi behöver forska på så hjälp till att besegra cancern.

2 kommentarer:

  1. Vad är det för ny medicin?

    Jag har nyss börjat läsa här och ska läsa in mig lite mer. En anhörig har livmoderscancer och går in här och läser ibland. Det är så bra att du skriver, och jag är tacksam över att få ta del.

    /Elin

    SvaraRadera
  2. Mamma köpte samma bok och lagade glaserad ingefärskycklingen där. Fantastiskt god! Rekommenderas. Kram Kusin Annika

    SvaraRadera