tisdag 27 oktober 2009

Som ett drivhus

Nu har vi klarat av ett nytt möte i Linköping. Min läkare är hur bra som helst men ångeten kryper under skinnet när man kliver in i han rum. Tyvärr så har jag fram tills nu inte fått så goda nyheter och det var likadant denna gång. Sarkom är erkänt genska resistent mot cellgifter så dessa brukar inte ha någon vidare effekt så också i mitt fall. Min kropp är som ett drivhus för metastaser. Sen förra datortomografin i augusti har mina metastaser i bäckenet och buken vuxit en del, lungor och mjälte står dock stilla. Det värsta är dock att det har spridit sig. Jag har numera även metastaser i skelettet, därav all min smärta den senaste tiden. Metastaserna är ännu väldigt små och sitter på revbenen, höger bogblad samt i en av ryggkotorna. Så nu blir det att ta det lite försiktigare framöver. Jag har fått träffa smärtkliniken då cancer i skelettet är en ganska smärtsam historia så nu har man en pillernececär som den värsta narkomanen :-) Men än så länge duger panodil och ibland tradolan. Men det ger en försmak av vad som kan komma längre fram.

Eftersom cellgifterna inte hjäler ska jag nu få pröva en helt ny medicin, det är ett forskningsprojekt som är inne i fas III, det innebär sista testerna innan det blir allmänt. Det är en medicin speciellt för mjukdelssarkom och påverkar tillförseln av "näring" till cancercellerna. Det innebär at man tar död på cancercellerna och därigenom metastaserna. 2/3 verkar ha en bra effekt av denna medicinen men den funkar alltså inte på alla. Jag ska upp till Linköping igen ganska snart för att starta upp medicineringen. Så håll tummarna för att det funkar. Jag skulle behöva lite goda nyheter nu, tack.

I dag ska jag pigga upp mig med att gå till min nagelteknolog och få lite välbehövlig manikyr. Naglarna tar en del stryk av cellgifterna så de ser inte så roliga ut just nu. Kanske ska jag shoppa lite också, det har alltid en helande effekt hos mig :-). Nog om denna eländes sjukdom idag, nu ska jag ut och göra trädgården klar för vintern. Lassa upp löv i rabatterna som skydd och klippa mitt sista äppelträd.
Vill också påminna om min egen insamling till cancerfonden.

1 kommentar:

  1. Jag är stolt över dig att du hoppar på ett forskningsprojekt. Det hjälper framtida patienter gnom att man "vässar" medicinerna på oss som får ta testerna....men är det ändå som så att man testat de flesta standardcellgifter så hoppar man gärna på " de nya medicinerna" som kommer att behandla framtidens patienter....lite grann som att köpa nästa års modell av volvo redan i år....fast en miljon gånger viktigare!!!!
    Stolt är jag, kramar till dig!
    George

    SvaraRadera